Wat betekent de nieuwe AFIR-wetgeving voor elektrisch laden?
Kort samengevat: meer transparantie en meer comfort. Zo moet er transparante prijsinformatie gegeven worden over de prijs per kWh en per laadsessie. De nieuwe laadpalen moeten ook betalingen met de kaart en QR-code accepteren.
Tegen 2025 wordt de infrastructuur ook gevoelig uitgebreid; zo moet er om de 60km een laadstation voorzien worden langs de Europese snelwegen. Dat maakt elektrisch rijden en reizen over lange afstanden binnen de Europese Unie een stuk toegankelijker.
Bovendien maakt die transparantie het ook gemakkelijker om te vergelijken tussen verschillende laadpalen; je kan vooraf berekenen hoeveel een laadbeurt kost en in functie daarvan je keuze maken.
Wat is AFIR precies?
De Europese Commissie wil tegen 2030 de uitstoot van broeikasgassen beperken met 55%. Daarvoor zijn er in het kader van “Fit for 55” een heleboel wetten goedgekeurd die betrekking hebben tot de productie en uitstoot van broeikasgassen, maar ook op de verdeling van groene stroom en energie-efficiëntie. Eentje daarvan is de AFIR-wet (Alternative Fuels Infrastructure Regulations), die specifiek gaat over de laad- en tankinfrastructuur van alternatieve brandstoffen; elektriciteit en waterstof.
Wat verandert er aan de DATS 24-laadpalen?
Maak je nog geen gebruik van onze laadpas? Dan kan je aan onze gewone laadpalen (<50kWh) voortaan ook via QR-code betalen. En onze nieuwe snelladers, die uitgerust zijn met een betaalterminal, zie je vanaf nu meer en meer in het landschap opduiken.
Uiteraard communiceren we transparant over onze prijzen – je raadpleegt de kost van je laadsessie via een QR-code op onze website met de actuele prijsinformatie. Of je gaat voor het ultieme comfort en kiest voor de laadpas van DATS 24 – dan ken je op voorhand de prijs van je laadbeurt via de app of onze website.